انسان های فقیر در کشورهای فقیر آسیب های مرتبط با تلفات ایمنی راه که هم اکنون همه گیر شده است راه تحمل می کنند، حتی اگر آمارهای کلی جهانی از ثبات در تعداد کشته شدگان این تصادفات می گوید..
های فقیر در کشورهای فقیر آسیب های مرتبط با تلفات ایمنی راه که هم اکنون همه گیر شده است راه تحمل می کنند، حتی اگر آمارهای کلی جهانی از ثبات در تعداد کشته شدگان این تصادفات می گوید..
در سال حدود ۱/۲۵ میلیون نفر در جهان بر اثر تصادفات ترافیکی کشته می شوند. اما سازمان سلامت جهانی می گوید تعداد تلفات ترافیکی با وجود افزایش بی سابقه وسایل نقلیه، به ثبات رسیده است. در سه سال گذشته، ۷۹ کشور در تعداد مطلق تلفات تصادفات رانندگی کاهش داشته اند و در ۶۸ کشور آمار افزایش داشته است. کشورهایی که بهترین عملکرد را داشته اند، قانونگذاری و اعمال قانون را بهبود داده اند و وسایل نقلیه و جاده ها را امن تر کرده اند.
دکتر مارگارت چان، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی می گوید:
ما در مسیر صحیح در حال حرکت هستیم. این گزارش نشان می دهد که استراتژی های ایمنی راه، جان افراد را حفظ می کند. با اینکه در یک دهه گذشته موفقیت های خوبی به دست آمده است، اما سرعت پیشرفت همچنان کند است. هدف تعیین شده کاهش ۵۰ درصدی تلفات و جراحات ترافیکی تا سال ۲۰۲۰ است که نیاز به تمرکز زیاد در توانایی دولت ها و سازمان های بین المللی برای اقدام دارد. چالش اصلی اکنون فراهم کردن فرصتی برای این کار است و تبدیل این ثبات به یک کاهش قابل توجه است
این گزارش تاکید می کند که کاربران راه به طور ناعادلانه ای در سراسر جهان محافظت می شوند. خطر کشته شدن در یک تصادف ترافیکی هنوز به این بستگی دارد که افراد کجا زندگی می کنند و چگونه جابه جا می شوند. گپ بزرگی هنوز کشورهای پردرآمد را از کشورهای با درآمد کم و متوسط جدا می کند، چرا که ۹۰ درصد از کشته شدگان تصادفات ترافیکی در این کشورها رخ می دهد، درحالیکه ۵۴ درصد وسایل نقلیه را در اختیار دارند. مخصوصا اروپا که کشورهای ثروتمند در آن هستند، کمترین نرخ کشته شدگان را دارد و آفریقا بیشترین نرخ را.
این گزارش همچنین تاکید می کند که ۱۰ کشور پرجمعیت جهان یعنی چین، هند، آمریکا، اندونزی، برزیل، پاکستان، نیجریه، بنگلادش و روسیه، ۴/۲ میلیارد نفر جمعیت دارند و ۵۶ درصد از کشته شدگان تصادفات ترافیکی (۷۰۳ هزار نفر) در این کشورها جان خود را از دست می دهند.
هیچ یک از این کشورها قوانینی در مورد هر ۵ فاکتور اصلی خطر ندارند. این قوانین شامل بستن کمربند ایمنی، جلوگیری از رانندگی در حین مستی، کنترل سرعت، اجباری بودن پوشیدن کلاه ایمنی برای موتور سواران و استفاده از صندلی مخصوص کودک در وسیله نقلیه می شود.
گردآورنده : دکتر میلانی
انسان