صندلي راننده يكي از مهمترين قسمتهاي خودرو است كه راننده بيشترين زمان و تعامل را با آن دارد، اين تعامل سبب ميشود كه صندلي نقش بسزايي در راحتي و محيط كار راننده داشته باشد. انتقال انرژي مکانيکي، از يک منبع مرتعش به بدن انسان، منجر به اختلالهاي اسکلتي- عضلاني، اختلال در راحتي و آسايش فرد و کاهش بازده ميشود.
صندلي راننده يكي از مهمترين قسمتهاي خودرو است كه راننده بيشترين زمان و تعامل را با آن دارد، اين تعامل سبب ميشود كه صندلي نقش بسزايي در راحتي و محيط كار راننده داشته باشد. انتقال انرژي مکانيکي، از يک منبع مرتعش به بدن انسان، منجر به اختلالهاي اسکلتي- عضلاني، اختلال در راحتي و آسايش فرد و کاهش بازده ميشود. اختلالهاي اسکلتي- عضلاني سبب ايجاد ناراحتي عضلات و استخوانها از جمله کمر، شانه، بازوها و دستها ميشود و احتمال بروز فتق ديسک و ناراحتي هاي نخاعي را افزايش ميدهد. اين عوارض يکي از عمده ترين عوامل از دست رفتن زمان کار، افزايش هزينه ها و آسيب هاي انساني نيروي کار در بين رانندگان به شمار مي آيد و ميتواند به دليل مواجهه با ارتعاش صندلي باشد.
طراحي صندلي ماشينهاي با ارتعاش بالا و بهبود راحتي در آنها اهميت زيادي دارد؛ به طوري که اين عامل در نحوه کارکرد راننده تأثيرگذار است. صندلي مناسب ميتواند به عنوان عاملي تعيين کننده براي اصلاح بارهاي وارد بر بدن و کاهش عدم راحتي باشد.
در شغل رانندگی که احتیاج به همکاری و همآهنگی دقیق دست و چشم دارد، مهارت و دقت در انجام کار ممکن است در خلال مواجهه با ارتعاش متوسط باعث کاهش سرعت گردد که از نظر ایمنی خطرناک می باشد.
با استفاده از وسایل کمکی ستون فقرات میتوان از آسیبهاي وارده به خصوص در ناحیه کمر پیشگیري کرد. اسپاین فیت(محافظ ستون فقرات) به خاطر ایجاد حمایت مناسب براي نواحی لگن، ستون مهره ها، بخش فوقانی تنه و همچنین به خاطر ویژگیهاي فیزیکی که منجر به کاهش تعریق میشوند، قادر است در ارتقاء سطح راحتی افراد نقش مهمی داشته باشد. اسپاین فیت از ابعاد و طرح خوبی برخوردار بوده و قابلیت تنظیم و سهولت استفاده مناسبی دارد. پشتی اسپاین فیت داراي قابلیت تنظیم ارتفاع به اندازه ده سانتیمتر است که این میزان، اختلاف ابعاد آنتروپومتریکی بین کاربران را پوشش میدهد.
تهیه و تدوین: محمدباقر نقیزاد – کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای
منابع:
- نداعسگریفر، علی ملکی، مجید لشگری. بررسي اثر فوم و اسفنج به کار رفته در نشيمنگاه صندلي بر ميزان انتقال ارتعاش به بدن سرنشين، نشريه پژوهشهاي مكانيك ماشينهاي كشاورزي، جلد ٦/ شماره ٢/ پاييز و زمستان 1396 صفحه 8-1
- پروین نصیری، حسین ابراهیمی، محمدرضا منظم، عباس رحیمی. ارزیابی ارتعاش تمام بدن در رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی شهر تهران در سال 1387. علوم و تکنولوژی محیط زیست ، دوره دوازدهم، شماره یک، بهار89 صفحه 20-13
- تیمور الهیاری، بهراد سمسار، حمیدرضا خلخالی، محمودرضا آذغانی. تأثير صندلي خودرو بر خستگي و ناراحتي عضلات اركتور اسپاين كمري. دوماهنامه سلامت کار ایران دوره 14 ، شماره 4، مهر و آبان 1396 صفحه149-138
- زینب کاظمی، عادل مظلومی، مصطفی حمزئیان زیازانی، سارا طرزی مقدم. ارزیابی ارگونومیکی محافظ ستون فقرات اسپاین فیت. مجله مهندسی بهداشت حرفه اي، دوره 1، شماره 1، بهار 1393 ، صفحات 35-26