برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
English فارسی
logo

مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی Road Traffic Injury Research Center

فهرست اصلی
تاریخ : دوشنبه 19 آذر 1397
کد 109

کم شنوایی ناشی از نویز و رانندگی

امروزه نويز يك خطر شغلي مهم محسوب مي شود. مهمترین اختلال ناشی از سر و صدا افت شنوایی میباشد، گرچه افت شنوایی ناشی از صدا بطور بالقوه قابل پیشگیری است، با این وجود در حال حاضر یکی از مشکلات عمده بهداشتی تلقی شده و یکی از 10 بیماری عمده ناشی از کار محسوب می گردد، به گونه ای که به عنوان یکی از عمده ترین بیماری های شغلی در اروپا محسوب می شود.

امروزه نويز يك خطر شغلي مهم محسوب مي شود. مهمترین اختلال ناشی از سر و صدا افت شنوایی میباشد، گرچه افت  شنوایی  ناشی از صدا بطور بالقوه قابل پیشگیری است، با این وجود در حال حاضر یکی از مشکلات عمده بهداشتی تلقی شده و یکی از 10 بیماری عمده ناشی از کار محسوب می گردد، به گونه ای که به عنوان یکی از عمده ترین بیماری های شغلی در اروپا محسوب می شود.
كاهش شنوايي ناشي از نويز يا (NIHL = noise-induced hearing loss) يك نقص شنوايي حسي عصبي برگشت ناپذير است كه به علت مواجهه طولاني مدت با نويز ايجاد مي گردد. رانندگان وسايل نقليه سنگين و نيمه سنگين نيز به سبب پيمودن مسافتهاي طولاني و حضور مداوم در محيط نويزي جاده در معرض اين گونه كاهش شنوايي مي باشند حتي كاهش شنوايي خفيف دشواري هايي در شنيدن گفتار در نويز زمينه، شناسايي صداها و مكان يابي منابع صوتي به همراه دارد و مي تواند خطراتي براي رانندگان به همراه داشته باشد .رانندگي ايمن مستلزم توانايي راننده براي دريافت پيام هاي محيطي از طريق حواس مختلف ازجمله شنوايي و تفسير و تطابق با آنهاست. از اين رو شنوايي بر ارتباطات موثر راننده تأثيرگذار خواهد بود. به عنوان مثال راننده مي بايست قادربه شنيدن صداي نزديك شدن ماشيني كه از پشت سر درحال نزديك شدن است باشد. همچنين اگر راننده بتواند صداهاي ناشي از نقص موتور يا تايرها يا ديگر قسمتهاي ماشين را بشنود با تشخيص و رديابي به موقع نقص احتمالي از آسيب ها و پيش آمدهاي خيلي وسيع مانند وقوع تصادف جلوگيري مي كند .
مواجه مداوم با آلودگي صوتي مربوط به نويز جاده ها و وسايل نقليه سنگين منجر به ايجاد كاهش شنوايي قابل توجه رانندگان در فركانس 4 كيلو هرتز و فركانسهاي اطراف آن مي گردد. اين موضوع نياز براي معاينات شنوايي منظم، ارائه راهكارهاي پيشگيرانه و ايجاد تغييراتي در سبك زندگي اين گروه شغلي را مطرح مي سازد.

گردآورنده: فاطمه سلیمی                                                
منابع:
1. Moallemi M. Hajiabolhassan F. Assessment of hearing state in heavy and semi- heavy vehicle          drivers. J Rehab Med. 2014; 2(4): 31-36   
2. Sulkowski W, Szymczak W, Kowalska S, Sward-Matyja M, Area C. Epidemiology of
occupational noise-induced hearing loss (ONIHL) in Poland. Otolaryngol Pol. 2004;58(1):233-6