برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
English فارسی
logo

مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی Road Traffic Injury Research Center

فهرست اصلی
تاریخ : سه شنبه 26 مهر 1401
کد 212

جلسه برنامه غربالگری و مدیریت رانندگان دارای رفتارهای رانندگی نمایشی، رانندگان پرتخلف و رانندگان پرخطر از نظر سلامت جسمی و روانی

این نشست که در تاریخ سه شنبه 26/07/1401  در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به میزبانی معاونت درمان جناب آقای دکتر احمدیان و رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از آسیب حواث ترافیکی جناب آقای دکتر صادقی برگزارشد.
این نشست  با هدف بررسی جزئیات اجرایی برنامه غربالگری و مدیریت رانندگان دارای رفتارهای رانندگی نمایشی، رانندگان پرتخلف و رانندگان پرخطر از نظر سلامت جسمی و روانی که با حضور نمایندگان ارگان های دولتی مثل دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری، دادستانی، پلیس راهور و سازمان آتش نشانی و... برگزار شد.

شیوه اجرایی این جلسه که شامل رانندگان دارای امتیاز منفی و رانندگی نمایشی و رانندگان دارای بیماری های مهم مخل صلاحیت رانندگی و رانندگان شامل تخلفات و جرائم خاص یا مجازات های مرتبط با رانندگی میباشد.
 
دکتر صادقی خاطر نشان کرد: شورای ترافیک به ندرت تشکیل می شود. میتوان از ظرفیت کمیسیون ایمنی راه های استان نیز استفاده کرد. در شورای سلامت و امنیت غذایی مصوباتی درباره ترافیک وجود خواهد داشت از جمله اجرای پایلوت برخی اقدامات ویژه. پیشنهاد می شود پیگیری شود آذربایجان شرقی یکی از این استان های منتخب باشد. شورای عالی قضائی نیز در این موضوع ورود کرده است که میتوان از مصوبات این شورا نیز بهره برد.
 


 
دکتر احمدیان با تاکید روی رانندگانی که رانندگی پرخطر و نمایشی انجام می دهند و منجر به تصادف می شوند خواستار بررسی نحوه شناسایی این رانندگان شدند. همچنین رانندگانی که نمره منفی بالاتر از یک حد معین دارند باید ترتیبی اندیشیده شود که توجه ویژه به آنها شده و حتی هزینه هایی به آنها تحمیل شود. سوال مشخص آقای دکتر از حاج آقا نواپور این بود که آیا قوانین جدیدی مورد نیاز است یا با ظرفیتهای فعلی موجود در قوانین، میتوان اقدامات ویژه ای در برخورد با رانندگان پرخطر و پرتخلف انجام داد؟
 

حاج آقا نواپور افزود: ظرفیتهای قانونی برای اجرای طرح: طرح به شورای ترافیک ارجاع شده و متولی اصلی این طرح توسط شورا تعیین شود. دستور قضائی وقتی ابلاغ شد باید توسط بقیه اجرا شود. در موارد خاص، پلیس میتواند طبق دستور قضائی اقدام کند.
جناب سرهنگ جهانگیری: پس از کرونا، تصادفات فوتی و جرحی رو به افزایش است. در بحث رفتارهای رانندگی، بعضا مشاهده می شود که فرد یک فرد قانونمدار است اما در برخی موقعیت های خاص تبدیل به یک راننده پرخطر می شود. باید این مساله مورد توجه قرار بگیرد.
 
دکتر صیدی : تاثیر داروها در بروز تصادف. مثلا ترامادون که رانندگان استفاده می کنند وقتی از آنها شرح حال گرفته می شود ملاحظه می شود که سابقه تصادف زیاد دارند. پیشنهاد می شود که مطالعاتی درباره تاثیر داروها در تصادفات انجام گیرد. افرادی که داروهای خاص مصرف می کنند سامانه ای باشد که ممنوعیت رانندگی پیدا کنند. افرادی که تصادف کرده اند بررسی شود که آیا داروهای مجاز یا روانگردان مصرف کرده اند یا نه. داروهای روانگردان یکی از عوامل رفتارهای نمایشی و پرخطر رانندگان هستند.
 

 
آقای دشتی از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای: ماده 6 تشکیل کمیسیون. بانک اطلاعاتی مشترک سامانه ثبت حوادث و وقایع جاده ای. 10 الی 12 سال است که وجود دارد بین اورژانس و هلال احمر و پلیس و راهداری . مشکلاتی وجود دارد از نظر ورود داده بویژه از طرف پلیس که محدودیت قانونی دارند.
رانندگان پرخطر ممکن است تخلف نداشته باشند اما به علت وجود مشکل جسمی یا روانی مستعد خطر هستند.
کمیسیون ایمنی راه ها میتواند در تصویب این طرح وارد شود.