دکترهمایون صادقی بازرگان مدیر مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست گفت: این مرکزتنها مجموعه علمی کشور برای انجام طرح های تحقیقاتی برای کاهش تصادفات رانندگی است.
دکتر جواد احمدیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جمع اصحاب رسانه با اعلام خبر فوق، گفت:این طرح که مطالعات آن از چند سال گذشته به عنوان پایلوت در استان آذربایجان شرقی آغازشده است با انجام پروژه های کشوری وبا همکاری ارگان دخیل در این امر همراه بوده و راهکاری های عملیاتی بسیار مناسب و علمی برای کاهش تلفات رانندگی درون و برون شهری ارائه داده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز طرح غربالگری رانندگان پرخطر را گامی بسیار مهم و تعیین کننده در کاهش تعداد تلفات و هزینه های هنگفت به نظام سلامت دانست و یادآور شد: این طرح با هماهنگی و تعامل بین دستگاه های مختلف اجرایی و خدماتی، پلیس راهنمایی و رانندگی و دادستانی مرکز آذربایجان شرقی در دست اجراست که همکاری رسانه ها برای فرهنگ سازی در این زمینه بسیارحائز اهمیت است.
دکتر جواد احمدیان، شناسایی رانندگان پرخطر را عاملی بسیار مهم در کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در کشور دانست و افزود: بر همین اساس و با هماهنگی دادستانی مرکز استان و پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی این طرح به عنوان پایلوت کشوری از دی ماه آغاز شده است که هدف اصلی از اجرای آن در مرحله اول شناساسی رانندگان پرخطر و سپس معرفی آنها به کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک در تبریز است.
وی انجام معاینات سلامت جسمی و روانی توسط متخصصان و شرکت در دوره های آموزشی و برگزاری آزمون را مراحل بعدی غربالگری رانندگان پرخطر اعلام و اظهار کرد: متاسفانه آمارهای مربوط به مرگ ناشی از تلفات رانندگی در کشور و استان روبه افزایش است که یکی از دلایل اصلی آن مربوط به رانندگی های پرخطر است.
وی گفت: فوت سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران را آماری بسیار بالا است که طبق آخرین آمار موجود تعداد تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی درون و برون شهری در آذربایجان شرقی ازابتدای امسال تاکنون هشت درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.
گواهی نامه های رانندگی برشمرد و گفت: در این راستا دادستانی عمومی و انقلاب اسلامی مرکز آذربایجان شرقی همراهی کامل با دانشگاه علوم پزشکی داشته و دستورات لازم را صادر کرده است.
دکترهمایون صادقی بازرگان مدیر مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست گفت: این مرکزتنها مجموعه علمی کشور برای انجام طرح های تحقیقاتی برای کاهش تصادفات رانندگی است.
وی افزود: امکانات و تجهیزات فنی و علمی مرکز و کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک تبریز نمونه ای در ایران ندارد که غربالگری رانندگان پر خطر با جدیدترین شیوه های علمی روز جهانی آنالیز و ارزیابی می شود.
دکتر همایون صادقی بازرگان اظهار کرد: اجرای طرح غربالگری رانندگان پر خطر را برای کاهش تلفات رانندگی در کشور بسیار مهم و تعیین کننده برشمرد .
وی افزود: در صورت موفقیت این طرح، سایر شهرها و استان ها نیز به آن اضافه می شود و طبق تصمیمات کشوری قرار است مشابه کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک تبریز در پنج شهر دیگر ایجاد و راه اندازی شود.
دکتر صادقی همچنین با اشاره به تحقیقات انجام شده درباره تلفات سنگین رانندگی در جهان خاطر نشان کرد: مطالعات سال ۲۰۱۸ نشان می دهد سنین ۵ تا ۲۹ سال بیشترین فراوانی را در بین تلفات حوادث رانندگی دارد که این آمار در ایران برای سنین پنج تا ۵۰ سال صدق می کند و در این سنین بیشترین علت مرگ، متعلق به حوادث رانندگی است.
دکترصادقی بازرگان با بیان اینکه تصادفات رانندگی در کل جهان رده هشتم فراوانی مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: این آمار در ایران رتبه سوم را دارد که بسیار تاسف بار و هشدار دهنده است.
گفتنی است در پایان این نشست اصحاب رسانه از نزدیک با دستگاه های شبیه ساز رانندگی و نحوه آموزش و آزمون رانندگان پرخطر دراین مرکز بازدید کردند.