مترجم: نسرین شاهدی فر
World Health Organization
November 22, 2017
Governments reach consensus on a comprehensive set of
Global road safety targets to measure performance
سازمان بهداشت جهانی
22 نوامبر 2017
دولت ها در مورد مجموعه کامل اهداف جهانی ایمنی جاده جهت اندازه گیری عملکرد به توافق میرسند
21 نوامبر 2017، ژنو - در یک اقدام تاریخی، کشورهای عضو جهت سنجش پیشرفت در زمینه حل عوامل خطر اصلی و مکانیزم های ارائه خدمات، مجموعه جامعی از اهداف جهانی ایمنی جاده تهیه نموده اند. در این جلسه، کشورهای عضو به نمایندگی مقامات ارشد دولتی از پایتخت ها و هیئتهای دیپلماتیک مستقر در ژنو، از دامنه وسیعی از بخشها من جمله بهداشت، حمل و نقل، امور داخلی و پلیس حضور داشتند. مدیریت این نشست توسط دکتر Viroj Tangcharoensathien از کشور تایلند انجام شد.
آسیب های جاده ای بعنوان دهمین علت اصلی مرگ در جهان، عامل حدود 1.3 میلیون مرگ در سال و 50 میلیون جراحت می باشند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تسریع اقدامات جهت کاهش بار آسیب های جاده ای، دهه اقدام برای ایمنی جاده 2011-2020 را اعلام کرد.
با شناسایی موانع آسیب های جاده ای بر سر راه تلاش برای توسعه، کشورهای عضو دو هدف اختصاصی را درخصوص ایمنی جاده (SDG 3.6 و SDG 11.2) در برنامه 2030 برای توسعه پایدار وارد نمودند. هدف SDG 3.6 سعی در کاهش تلفات و آسیب های جاده ای تا 50 ٪ تا سال 2020 می باشد و هدف SDG11.2 دسترسی به حمل و نقل ایمن، مقرون به صرفه، قابل دسترسی و پایدار تا سال 2030 است.
اهداف عملکردی مورد توافق هماهنگ با ارکان پنجگانه طرح جهانی دهه اقدام برای ایمنی جاده ای 2011-2020: مدیریت ایمنی جاده، جاده های ایمن تر و تحرک، وسایل نقلیه ایمن تر، کاربران جاده ای ایمن تر، و واکنش پس از تصادف می باشند. اهداف عملکردی عبارتند از:
هدف اول: تا سال 2020، همه کشورها یک برنامه جامع ایمنی جاده ای جامع چندگانه را با اهداف زمانی تعیین می کنند.
هدف 2: تا سال 2030، تمام کشورها با یک یا چندین ابزار قانونی سازمان ملل متحد در زمینه ایمنی جاده موافقت می کنند.
هدف 3: تا سال 2030، ، استانداردهای فنی در زمینه ایمنی جاده برای همه کاربران جاده ای در تمامی جاده های جدید پیاده می شود، و یا تمام جاده های جدید به رتبه سه ستاره یا بهتر دست می یابند.
هدف 4: تا سال 2030، بیش از 75 درصد مسافرتهای جاده ای در جاده های واجد استانداردهای فنی در زمینه ایمنی جاده برای همه کاربران جاده ای می باشند.
هدف 5: تا سال 2030، 100٪ وسایل نقلیه جدید (تولیدشده، فروخته شده و یا وارد شده) و وسایل نقلیه مورد استفاده واجد استانداردهای ایمنی با کیفیت بالا مانند آیین نامه اولویت پیشنهادی سازمان ملل، آیین نامه فنی جهانی، یا الزامات عملکردی معادل که در سطح ملی به رسمیت شناخته شده اند، می باشند.
هدف 6: تا سال 2030، نسبت وسایل نقلیه ای که بیش از سرعت مجاز حرکت می کنند، به نصف کاهش دهید و از تلفات و آسیبهای مربوط به سرعت بکاهید.
هدف 7: تا سال 2030، نسبت موتورسوارانی را که از کلاه ایمنی استفاده می کنند تا میزان تقریباً 100٪ افزایش دهید.
هدف 8: تا سال 2030، نسبت سرنشینان خودرو را که از کمربند ایمنی و یا سیستم های استاندارد نگهداری کودک استفاده می کنند تا میزان تقریباً 100٪ افزایش دهید.
هدف 9: تا سال 2030، تعداد تلفات و حوادث جاده ای رانندگان الکلی را به نصف کاهش دهید، و / یا از تعداد تعداد تلفات و حوادث جاده ای رانندگانی که از سایر مواد روانگردان استفاده میکنند بکاهید.
هدف 10: تا سال 2030، همه کشورها درخصوص تحدید یا ممنوعیت استفاده از تلفن های همراه بهنگام رانندگی دارای قوانین ملی میباشند.
هدف 11: تا سال 2030، همه کشورها قانون زمان رانندگی و دوره های استراحت را برای رانندگان حرفه ای به تصویب برسانند و/ یا با مقررات بین المللی / منطقه ای در این زمینه، موافقت کنند.
هدف 12: تا سال 2030، تمام کشورها به منظور به حداقل رساندن فاصله زمانی بین تصادفات جاده ای و ارائه مراقبت های اورژانسی حرفه ای، اقدام به ایجاد و دستیابی به اهداف ملی می کنند.
مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، دکتر Tedros Adhanom Ghebreyesus، در بیانیه خود اشاره کرد "با ساخت جاده ها و وسایل نقلیه ایمن تر، و با بهبود رفتار کاربران جاده، می توانیم از وقوع تصادفات رانندگی در وهله اول جلوگیری کنیم. با پیگیری پوشش بهداشت جهانی می توانیم اطمینان حاصل کنیم که قربانیان، در زمان و مکانی که به مراقبت نیاز دارند، آنرا با کیفیت خوبی، دریافت می کنند. این امر نه تنها در خصوص مراقبت های تروما بلکه برای خدمات بهداشت روان و خدمات توانبخشی نیز در نظر گرفته می شوند. این اقدامات باهم صرفا جان افراد را نجات نمی دهند؛ بلکه به لحاظ اقتصادی نیز منطقی و قابل توجه می باشند. "
کشورهای موفق در زمینه بهبود ایمنی جاده ای، نشان داده اند که این موفقیت با تنظیم اهداف و گزارش پیشرفت به سوی آن اهداف بر اساس شاخص های مورد توافق، حاصل میشود. اهداف و شاخص های مرتبط وسیله ای برای نظارت بر میزان پیشرفت فراهم میکنند، و فرصتی می سازد تا کانون فعالیت های ایمنی جاده ای و مقیاس آن بر حسب نیاز در سطح ملی تنظیم گردد تا از تامین اهداف اطمینان حاصل شود. در ماه های آینده، WHO برای تهیه مجموعه ای از شاخصها جهت تسهیل اندازه گیری اهداف جدید، با کشورهای عضو و دیگر آژانس های سازمان ملل متحد همکاری خواهد نمود. دولتهای عضو از WHO درخواست نمودند که این فرایند از طریق "اعلامیه برزیلی ایمنی جاده" و از طریق قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد و مجمع بهداشت جهانی تسهیل گردد.