" ESP یکی از سیستم های بهبود ایمنی خودرو می باشد. این سامانه کنترل پایداری خودرو در شرایط سخت حركتی، از جمله هنگام حركت در پیچ یا سطوح لغزنده را برعهده دارد"
" ESP یکی از سیستم های بهبود ایمنی خودرو می باشد. این سامانه کنترل پایداری خودرو در شرایط سخت حركتی، از جمله هنگام حركت در پیچ یا سطوح لغزنده را برعهده دارد"
پایداری خودرو در شرایط سخت حركتی از جمله هنگام حركت در پیچ یا سطوح لغزنده یكی از مهمترین اركان برای حفظ سلامت راننده میباشد. بسیاری از رانندگان دركی از مفاهیم رانندگی نداشته و در شرایط فوق با توجه به چسبندگی كم خودرو به سطح جاده نمیتوانند خودرو را كنترل كنند. در هنگام حركت خودرو در پیچهای تیز، خودرو ممكن است دچار كم دورزنی یا بیش دورزنی گردد. در حالت اول خودرو از مسیر خود خارج شده و به سمت بیرون پیچ میرود و در حالت دوم به سمت داخل پیچ حركت میكند. در این حالت سامانه كنترل الكترونیكی ای اس پی وظیفه اقدامات اصلاحی را به عهده خواهد داشت.
در حالت اول با ترمز كردن چرخ جلو سمت بیرون پیچ و در حالت دوم با ترمز كردن چرخ عقب داخل پیچ باعث افزایش پایداری خودرو میگردد. در سامانه ای اس پی حسگر سرعت خودرو، حسگر زاویه غربیلك فرمان، حسگر فشار ترمز و سوییچ چراغ ترمز اطلاعات را به سامانه كنترل الكترونیكی ارسال میكنند و این سیستم نیز با كاهش سرعت خودرو و فعال سازی سامانه ترمز، چرخ مورد نظر را ترمز میكند.
سامانه های ای اس پی در كنترل خودرو در هنگام كم دورزنی نیز استفاده میگردد. بدین ترتیب كه واحد كنترل الكترونیكی خودرو با مقایسه مسیر واقعی و مسیر دلخواه زاویه انحراف را تشخیص داده و با كاهش سرعت خودرو یا با ترمزگیری دو یا چهار چرخ در فشارهای مختلف به حفظ پایداری خودرو كمك میكند.
منبع: کتاب ایمنی و ترافیک، نویسنده: همایون صادقی بازرگانی و دیگران: تبریز: انتشارات شیردل.1396