شش مولفه مدل مفهومی جهت ثبت یکپارچه مصدومیت های حوادث ترافیکی ایران
داده های ثبت مجروحین حوادث ترافیکی توسط اورژانس پیش بیمارستانی:
این داده ها شامل اطلاعات مصدومین جرحی است که در حوادث ترافیکی منطقه درون شهری توسط آمبولانس به مراکز درمانی انتقال یافته اند. داده های اورژانس پیش بیمارستانی در قالب فایل Excel به صورت خروجی از سامانه اتوماسیون اورژانس پیش بیمارستانی آسایار مربوط به مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان آذربایجان شرقی به صورت ماهانه دریافت می شود. این داده ها شامل اطلاعاتی مانند زمان دریافت ماموریت، زمان حرکت از پایگاه، زمان رسیدن به محل فوریت، زمان حرکت از محل فوریت و زمان رسیدن به مرکز درمانی، لوکیشن وقوع حادثه، مرکز درمانی انتقال داده شده و اطلاعاتی در مورد شاخص های علائم حیاتی است.
داده های ثبت مرگ های ناشی از حوادث ترافیکی توسط سازمان پزشکی قانونی کشور:
فرم ثبت مرگ مربوط به پزشکی قانونی که از لحاظ قابلیت اجرا شدن (روایی) تایید شده است، توسط پزشکان قانونی تکمیل می شود. این فرم شامل اطلاعات متوفیاتی است که در حوادث ترافیکی منطقه درون و برون شهری جان خود را از دست داده اند. سپس اطلاعات فرم مذکور در قالب فایل Excel به صورت ماهانه از اداره کل پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی دریافت و پس از تغییرات لازم در رابطه با متغیرها وارد پایگاه داده اصلی می شود. این داده ها شامل اطلاعات دموگرافیک، مشخصات حادثه ترافیکی، طبقه بندی محل، نوع و شدت آسیب ناشی از حادثه ترافیکی که منجر به مرگ شده است، می شود.
داده ها ی ثبت حوادث ترافیکی توسط پلیس راه و راهور ناجا:
این داده ها از مرکز پلیس راه (منطقه برون شهری) و پلیس راهور (منطقه درون شهری) استان آذربایجان شرقی دریافت می شود. داده های مورد نظر توسط نیروهای محترم پلیس راه و راهور ناجا در فرم کام 114 ثبت و جمع آوری می شود که شامل اطلاعات دموگرافیک افراد درگیر در حادثه (اعم از راننده، سرنشین و عابر پیاده)، اطلاعات محیطی محل وقوع تصادف، اطلاعاتی در خصوص مشخصات وسایل نقلیه و همچنین اطلاعاتی از مکانیسم تصادف و... است. داده ها به صورت مجزا از مرکز پلیس راه و پلیس راهور استان در قالب فایل Excel به صورت ماهانه دریافت می شود. نقص موجود در اطلاعات مربوط به داده های پلیس راه این است که در حال حاضر، اطلاعات به صورت کامل ثبت نمی شود و کم شماری اساسی در این داده ها وجود دارد که دلیل این امر عدم ثبت کروکی های ترسیم شده در مراکز پلیس راه استان است.