برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
English فارسی
logo

مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی Road Traffic Injury Research Center

فهرست اصلی

کوهورت ترافیک

کوهورت سلامت و ایمنی ترافیک پرشین، مطالعه جامع آینده نگری است که جهت اجرا برای یک دوره سی ساله طراحی شده است و انجام آن در دوره های زمانی شش ماه، سه ساله، ده ساله و پانزده ساله و در چهار شهر تبریز، شبستر(خامنه)، جلفا و اسکو (سهند) برنامه ریزی شده است. این کوهورت تنها به عامل انسانی نپرداخته و هر سه عامل انسان، خودرو و محیط را با رویکرد ماتریس هادون مورد توجه قرار داده است. این مطالعه به عامل انسانی در تمامی نقش های ترافیکی ازجمله راننده، راکب موتورسیکلت و دوچرخه، سرنشین خودرو، ترک نشین موتور، عابر پیاده توجه دارد. مهمتر اینکه با توجه به لحاظ تمامی نقش ها، این کوهورت هیچگونه محدودیت از نظر جنس یا سنی یا شغلی ندارد و و کل خانوار وارد مطالعه می شوند.
این مطالعه از  دو بخش اصلی تشکیل شده است: بخش اول، بخش کوهورت پیش حادثه (pre-crash) و بخش دوم، بخش پس از حادثه (post-crash) می باشد. در بخش پیش حادثه (pre-crash) عوامل موثر بر بروز حوادث (انسان، وسیله و راه/ محیط) و مصدومیت های ترافیکی مورد مطالعه قرار می گیرند.  سنجش های بخش پیش حادثه (pre-crash) سنجش های میدانی، سنجش های کلیلنیک سلامت جسمانی، سنجش های کلینیک روانپزشکی، سنجش های پاراکلینیکی، سنجش های آزمایشگاه ترافیک، سنجش های کیلینک وسائط نقلیه و سنجش های مرتط با راه را در بر دارد.
سنجش های میدانی در دو سطح صورت می‌پذیرد: سنجش‌های سطح خانوار و سنجش های سطح فردی. در سنجش‌های سطح خانوار اطلاعات پایه و وضعیت اجتماعی اقتصادی خانوار ارزیابی می‌شود. در سنجش های سطح فردی وضعیت سلامت روانی، اطلاعات تردد، کیفیت زندگی و رفتار ترافیکی فرد با توجه به نقش وی در محیط ترافیکی مورد توجه قرار می گیرد. در سنجش های کلیلنیک سلامت جسمانی جنبه های مرتبط با سلامت جسمانی موثر بر ایمنی ترافیک از جمله اختلالات نورولوژیک، سایکولوژیک، اسکلتی – عضلانی، شنوایی، بینایی و ... بررسی می گردد. کلیه معاینات و مصاحبات توسط پزشک عمومی، متخصص طب کار، متخصص روانپزشک و روانشناس بالینی انجام می‌پذیرد. در صورت نیاز از سایر متخصصین بالینی نیز برای معاینات استفاده خواهد می شود. در سنجش های پاراکلینیکی از افراد آزمایشات موثر بر ایمنی ترافیک از جمله AIC، CBC، LDL، TG، و ... بعمل می آید.
با توجه به امکانات پیشرفته ای که در مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت‌های حوادث ترافیکی وجود دارد، افراد علاوه بر سنجش‌های مرتبط با سلامت جسمی، در خصوص مهارت های ذهنی-روانشناختی و توامندیها و یا مشکلات مرتبط با رانندگی از طریق شبیه ساز رانندگی، VTS، ارزیابی حرکات چشمی، و ارزیابی وضعیت عملکرد مغز مورد سنجش های پیشرفته آزمایشگاه ترافیک قرار می گیرند.
همانطور که گفته شد در این بخش مطالعه علاوه بر انسان، خودرو و راه نیز مورد مطالعه قرار می گیرند. در بحث خودرو، اطلاعات پایه خودرو از قبیل نوع و مدل، اطلاعات وضعیت ایمنی، الگوی تردد و سایر اطلاعات مرتبط با خودرو مورد مطالعه قرار می گیرد تا مطالعه بتواند جواب های کلیدی در خصوص نقش جنبه های مختلف ایمنی خودروهای مختلف در بروز حوادث یا شدت حوادث ارائه کند. علاوه بر ارزیابی خودروهای تمام افراد مورد مطالعه از نظر ایمنی و تردد بصورت خودگزارش‌دهی، با توجه به محدودیت بودجه  تجهیزاتی در اختیار تعدادی از رانندگان قرار می‌گیرد که عملکرد مرتبط با ایمنی آن خودرو و فرد را بصورت نرم افزاری ثبت نماید.
در بحث راه اطلاعات پایه راه از قبیل عرض، طول و وضعیت شانه، اطلاعات کاربری، اطلاعات تردد و اطلاعات توسعه و نگهداری مورد مطالعه قرار می گیرد. تمامی سنجش ها حداقل در یک دوره سه ماهه و حداکثر در یک دروه یک ساله تکرار خواهد شد. قطعا نتایج این طرح موجب خواهد شد تا با کاهش میزان و شدت حوادث ترافیکی همه آحاد مردم با بهره مندی از ایمنی حمل و نقل زندگی سالم تر و پرثمر تری داشته باشند.


 
 
  • نوشته شده
  • توسط یلدا موسوی